ATATÜRK'ÜN EĞİTİM SAVAŞI: 5/12

Öğretim stratejilerinde eğitimin uygulamalı olması Atatürk'ün en çok üzerinde durduğu konu idi. Ezberci eğitime karşı idi. Atatürk'ün bu görüşü Köy Enstitüleri ile en iyi uygulama alanı bulmuştu. Köy Enstitüleri 1946 yılında başlayan bir süreçte 1954 yılında tamamen kapatılmıştı. Bu dönüşümde CHP maalesef ciddi bir rol oynamıştır.

,“Eğitimimiz Uygulamalı Olmalıdır”

Davranış ve beceriyi geliştirmekten çok belli bilgilerin ezberlenmesini öngören çağ dışı eğitiminin, genç Türkiye’nin dinamik yapısında hiçbir yarar sağlayamayacağını çok iyi bilen Atatürk, eğitimin işe ve üretime dönük, uygulamaya yer veren bir öğretim yöntemini benimsemesini istemiştir. 1 Mart 1922’de TBMM’ni açış konuşmasında: “Memleket çocuklarını toplumsal ve ekonomik alanlarda etkin ve verimli kılabilmek için gerekli olan ön bilgileri vermede uygulamalı yöntem izlenmesi eğitim ve öğretimin ana kuralı olmalıdır. Ortaöğretimde de eğitim ve yönetimin uygulamaya dayandırılması ilkesine uymak, kesin olarak gereklidir” demiş ve aynı yıl Bursa’da öğretmenlere yaptığı konuşmada: “Bir yandan yaygın olan cehaleti ortadan kaldırırken, öte yandan toplum hayatında yapıcı, etkili ve verimli insanlar yetiştirmek gerekir. Bu da ilk ve ortaöğretimin, uygulamalı öğrenme ilkesine dayanması ile gerçekleştirilebilir” diyerek eğitimde uygulamalı öğretim yöntemlerinin muhakkak kullanılmasını istemiştir.

Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, c. I, s.224, a.g.e., c. II, s.45

Fotoğraf:  Mustafa Kemal Atatürk Ankara Sergi Evi’nde, bir heykeli inceliyor. 10.11.1934